Krossade drömmar.. nästan..

Så, efter jobbet igår for vi till huset och gjorde en "förbesiktning". Klockan två stod jag, Kristoffer och Hans utanför dörren och plingade på. Tanten var gullig och släppte in oss och sa att vi fick kolla allt vi ville.. Efter två timmar då hans och krille gått omkring med fuktmätaren i hela källaren och köket, ansåg vi oss nästan vara klara, det såg bra ut :)

Vi gick ut i garaget och kikade och det var väl några saker som skulle måsta fixat men inget mer med det.

Det var lite kyligt att stå ute och vänta så jag satte mig i bilen medan herrarna gick upp till vindan. Och det tog lååång tid. Jag ringde mamma och bestättade vad som varit och att det såg bra ut. Några ventilen som man skulle behöva byta till några bättre och ta ut en matta från klädkamaren.

Tusen år senare kom dom väl ut ur fönstret en våning upp och gick och satte sig bredvid mig i bilen.

"Såg det bra ut?" frågade jag.
Hans tittade på mig och sa:
"Det såg INTE alls bra ut...."
Jag: "Inte??"

Han tyckte det såg ut som halva taket undersida var täkt med svartmögel. Men han kunde inte säga säkert om det var det, men det var angipet....

Denna stund funderade jag starkt på att klättre tillbaka där dom just varit och kastat mig ner på backen. Det kunde fan inte ha varit sant.


image1144



Vi for tillbaka till Hans hus där vi tänkte göra ett blindtest på hans fru Anna, som är sjukligt känslig för alla dofter, inklusiva mögel. Men, hon hade tagit sin kortison-kur så var inte till mycket av hjälp.


När vi senare var påväg hem ringde vi Peder för att berätta och fråga om våran fruktansvärda upptäkt.
Han svarade givetvis inte men ringe upp efter circa tio minuter.

Orden han meddelade oss var nog de bästa möjliga
"Jaha det var så, det är väldigt vanligt på dessa hus, inklusive mitt hade så"
Det visade sig att det skulle gå och åtgärda mycket enkelt genom att instalera två fläktar på vinden. Det som var nu skulle bara slipas bort och sen skulle det vara bra. Allt detta berodde på lite fukt som kommit till när dom bytt från oljepanna till fjärrvärme. Inget fel på huset eller taket, utan det var ytligt och inte farligt utan det var bara en sak som man måste åtgärda för att det sedan skulle vara fläckfritt.

Han skulle ringa tanten idag och få ne priset lite med summan det kostar att stoppa in dem och mer var det inte med det.




Sen räddades hela min dag.
Såg nästan hur det tredje (perfekta huset) rann ur våra fingrar.


Halleluja moment!




image1145

Kommentarer
Postat av: Erika

Åh tack gode gud i himelen!! jag hann bli riktigt nervös där, usch fy! FAN VAD GLAD JAG BLIR att det inte var något allvarligt :D

2008-02-10 @ 15:32:48
URL: http://erikab.blogg.se
Postat av: Carro

Mm, hela den här veckan ska jag skriva lite texter som jag kan bifoga när jag ringer till kuriren och även arbetsprover etc. Men hade ju verkligen varit en av mina stora drömmar att få jobb på en tidning. (: Har ju varit SÅÅÅ NÄRA så många gånger.

Läste precis om huset, min första tanke var "det kan inte vara sant" att du/ni har sådan otur. Men bra att det tog en vändning till det bättre. Vad mysigt med hus och ett projekt i sig att få börja renovera hur man vill ha det. (:

Lycka till med allt.

2008-02-10 @ 16:53:17
URL: http://carolinkummu.blogg.se
Postat av: Johanna

Hur blev du fotograf? gick du i skolan eller gled du in på ett bananskal med skicklighet från första början? :) Vill så gärna bli fotograf men det verkar svårt att verkligen "stå ut i mängden och få jobb!" Skulle vara roligt om du svarade så ja får veta ifrån någon riktig fotograf. dina bilder var fina :)

2008-02-10 @ 21:46:54
URL: http://johannahillman.blogspot.com
Postat av: s h o p a h o l i c m a m m a n

TAck för en bra blogg!

2008-02-11 @ 00:23:18
URL: http://shopaholicmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0