Proferssor i Lukt!

















Denna mannen var jag och Elin och besökte på jobbet igår. Han jobbade som professor i lukt på ett labb i USA.
Var ett superintressant jobb att vara på verkligen!

Han visste allt om kroppsdofter och att människor dras till varandra av doften omedvetet.
Vi väljer våran partner 10% efter doft.
Vissa personers dofter passar bara inte ihop (man kan tycka att dom doftar lite konstigt, och detta har inget med svett eller något annat. Denna doft har vi bara och går inte ens att "dölja" med parfym)
Detta är för att personen i fråga förmodligen är för lik en själv genetiskt sett. (eller för olik)
Och man ska ju inte föröka sig med personer som är för lika geniskt eller släkt. Kan ju bli fel på barnen då.
Han sa att det är just pga av detta vissa har så svårt att få barn tillsammans. Dom är helt enkelt för lika
varandra och naturen har en spärr för detta. (Självklart finns det ju även dom som inte kan få barn pga av andra saker)


När man inte äter p-piller är det så att man väljer just en partner som är mitt i mellan (inte för lik och inte för olik)
MEN när man äter p-piller (lurar kroppen att man ska ha barn) Då dras man istället till en parter som är lik en själv och man finner trygg.
Trygghet är  A och O för en kvinna som ska ha barn och binda sig typ ett år innan hon kan skaffa ett nytt. (killar har inte behov för så pass lång bindning, en kille kan ju få 1000 barn medan en kvinna ungefär bara kan få 20 st)
Vännernas och familjens doft har lugnande effekt på oss. Dofter vi känner igen.
Kvinnan har bättre doftsinne än mannen pga av detta. Om man tittar på djuren så är det alltid honom som väljer sin partner. Hanarna apar sig och ska se snygga och starka ut för att honan ska välja just honom. (Ex är domherrar och andra fåglar då hanarna är färggranna)

Detta är ju bra men jag och elin funderade på hur vidare det blir då för dem som äter p-piller när dom är singel. Då måste ju kroppen leta efter en som är lik en själv, det blir ju inge bra?


Vi har omvedvetet väldigt lätt att avgöra vilken doft som hör till våran partner eller någon nära vän.
Men experterna på området är ändå mammors sätt att veta vilket doft som hör till just sitt barn.
De har gjort tester på detta då människor fått ta en kudde under armen i sju dagar och sedan ska en person välja mellan kanske 4 kuddar och säga vilken doft som är ens partner/barn eller någonting annat.



Visste ni detta? Det är ju så sjukt intressant.
Kolla mer i artikeln som snart kommer på kurirens hemsida skulle jag tro.


www.kuriren.nu


Kommentarer
Postat av: LAJSA.NET

Detta var en intressant läsning, speciellt det här med p-pillans effekt. Bilderna var roliga också.. sniff sniff

2008-06-26 @ 10:24:25
URL: http://lajsa.net
Postat av: hanna

men shiit, fn va intressant :) och jag som är så faschinerad av dofter!

2008-06-26 @ 13:15:40
URL: http://sensuella.blogg.se/
Postat av: Ida

Gjorde dom på Frisyr ateljen hos Jessica. Hon är riktigt duktig. Gå in där och hör vad hon tar. =)

2008-06-26 @ 14:18:06
URL: http://nogg.se/komplicerad
Postat av: Elin

Oh, titta så fint, vår alldeles egna luktforskare! Nu ska jag by the way börja hänga här på din blogg jämt, så jag kan hålla koll på vad du sysslar med under din lediga dagar! :) Ha det riktigt gott nu! Kramar från Elin

2008-06-26 @ 16:05:08
URL: http://elinsusanna.blogg.se/
Postat av: Moa

åh, baby. jag saknar dig också (:

du är så söt, söt, söt. att jag fick ett eget inlägg, inte helt tokigt!



kommer tyvärr inte upp, jobbar dubbelt skift idag och imorgon så jobbar jag 8-16, så det kan bli lite knivigt ;(



ha en toppenhelg! festa för mig också, lova? annars blir jag besviken (:



puuuuss

2008-06-27 @ 07:07:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0